Creatieve strategie

 

De basis van strategie begint met creativiteit. De termen overlappen elkaar omdat ze namelijk niet zonder elkaar kunnen. Een goede strategie wordt gevoed door creatieve ideeën en kennis. Kennis van de markt, technologie en op de hoogte van wat er speelt in marketinglandschap en advertentie technologie. Een creatieve strategie is een duurzame blueprint en biedt een fundament voor jouw doelen.

Creatieve strategie omschrijft jouw doelen en koppelt ze aan nieuwe ideeën en communicatie kansen. Ideeën die het behalen van doelen inzichtelijk maken. Denk hierbij aan kanalen waar je zichtbaar moet zijn en hoe je deze op een creatieve en innovatieve manier kunt gebruiken. Een idee betekent niets zonder uitvoering en heeft geen waarde als het effect niet gemeten kan worden. In een creatieve strategie staat helder en stapsgewijs omschreven hoe bepaalde ideeën worden gerealiseerd en hoe deze worden gemeten.

 

Customer story

Een hoogstnoodzakelijk onderwerp binnen de creatieve strategie is de ideale route die jouw targetgoup zou moeten doorlopen om over te gaan tot een conversie. Een visual touchpoint matrix (VTM) geeft als het ware de ideale routes weer.

 

Een customer story vertegenwoordigd de route. Ieder stukje communicatie binnen een bepaalde fase verteld een deel van het (sales)verhaal binnen de ideale route . Een verhaal heeft een; OUAT (once upon a time) en een The end, je zou het dus storytelling kunnen noemen. De eerste scenario’s van een verhaal hebben betrekking tot relevantie, zijn herkenbaar, maakt nieuwsgierig of roepen een positieve associatie op. Dit zorgt voor de juiste focus. Vervolgens moet men vastgehouden worden door bepaalde verwachtingen te overtreffen die uiteindelijk leiden naar The end, waarbij het doel is dat er een conversie plaats vindt.