Creatieve Campagne (digital)

 

Het bedenken en neerzetten van een effectief campagne concept, kost veel creatieve inspanning. Er staat een ding voorop;  het concept is alles bepalend of een campagne wel of niet effectief zal zijn. Het is bewezen dat 70% van het effect, bepalend is door het creatief concept. Het creatief concept is vandaag de dag onlosmakend verbonden met de keuzes van kanalen en/of platformen. Deze instelling zorgt daarnaast voor innovatie. Door een onbeperkt aantal platformen, kanalen & technologische mogelijkheden is het soms lastig te bepalen wat aansluit bij het merk en targetgroup. De keuze van kanaal & platform is bepalend voor wie je er mee wilt bereiken en hoe je de targetgroup wilt bereiken.

 

De Kennis van Technologische mogelijkheden zorgt voor Creative kaders en daardoor ook voor een efficiënte werkwijze. Niet alleen de (Creatieve) productie maar daarmee bedoel ik ook de publishing en targeting strategie (privacy). Op welke kanalen & platformen kunnen we het campagne concept distribueren, die zowel voldoet aan de targetgroups als de technologische mogelijkheden. Wat betreft advertising, hangt dit natuurlijk ook samen met de targetingstrategie maar sommigen kanalen lenen zich nu eenmaal beter uit voor een specifieke doelgroep zoals bijvoorbeeld gen-Z.

 

Creatieve Productie

Het creatief campagne concept is pas het begin van een rollercoaster. Zie het creatief campagne concept als een wagon (karretje), dit is de kartrekker. Alle wagons die daarop volgen zijn de kanalen & platformen. Elke wagon heeft haar eigen passagiers en ieder individu beleeft deze ervaring (experience) anders. Na deze ervaring beland je op een landingspagina (eindstation) waar je eventueel een foto kunt kopen waarop je waarschijnlijk heel charmant poseert. Dit is natuurlijk hypothetisch gezien. Wat betreft de wagons zullen deze redelijk gelijk zijn aan elkaar. Wellicht dat het design en technische specificaties van de eerste en de laatste wagon wat van elkaar verschillen.

 

Wanneer we produceren voor verschillende kanalen en platformen moeten we deze alle behandelen als uniek. Maar het creatief campagne concept, zal daarin leidend blijven om eenduidig en herkenbaar naar buiten te treden, het gaat om het holistische principe. Om te kunnen produceren voor ieder kanaal en platform, is specifieke kennis nodig per kanaal, dit klinkt als tijdrovende klus! Maar wanneer we in assets en automatisering (tooling) denken wordt deze rollercoaster en stuk overzichtelijker. Wanneer we denken in het produceren van assets denk je in schaalbaarheid en het aanpassingsvermogen voor de verschillende kanalen en platformen. Met assets verstaan we alle creatieve uitingen die geproduceerd moeten worden voor de campagne.

 

Wanneer we een campagne multimediaal willen inzetten praten we over verschillende kanalen maar zo ook devices en dus resolutie groottes. De visuals die geproduceerd moeten worden moeten aansluiten en voldoen aan specifieke (Tech) eisen, doelen & KPI’s. Of dit nu gaat om landingspage binnen een CMS, een video voor in een HPTO, social instant experience of een animatie voor in een mailing. Door van te voren duidelijk te definiëren wat je per kanaal nodig hebt wordt zowel het creatief proces als productieproces overzichtelijk en efficient. Voor sommigen kanalen is er tooling beschikbaar dat het productieproces grotendeels automatiseert.

Wat je uiteindelijk wilt bereiken is het vertellen van een kloppend en goed verhaal (storytelling) verdeelt over de alle kanalen en platform (touchpoints). Een verhaal wat doelen en KPI’s nastreeft. De productiestrategie is daarbij ook alles bepalend!

 

(motto; if you can automate it, do it, and ASAP)