Creative Privacy

 

Door het nieuwe aangescherpte privacy beleid van browsers wordt targetten op gebruikersprofielen vrijwel onmogelijk. Met aangescherpte privacy beleid bedoel ik in dit geval het third party cookie principe.

Privacy wordt alles bepalend voor targetting & publishing maar zeker ook voor creatie & tooling. Zo zullen dynamic creatives o.b.v. gebruikersprofielen vrijwel niet meer worden ingezet. Dit zorgt er voor dat we nog creatiever om moeten gaan middelen die we hebben om top-of mind te zijn (relevant voor herinnering) Het nieuwe targeting systeem zal de focus gaan leggen op context targetting. Het profiel wordt bepaald o.b.v. de website content dat men leest in relatie met jouw product of dienst. Dynamische banner o.b.v. weer, tijd, feeds etc. blijven natuurlijk nog super relevant.

Inventory inkoop van tv ligt jaar en dag de focus op viewabilty en bereik. Het display landschap ligt grotendeels de focus op kwantiteit & performance door bijvoorbeeld het meten van de CTR. Door grote hoeveelheden visuals te distribueren hebben we ook grote hoeveelheden data waar op gestuurd kan worden. Het is redelijk logisch dat er veel wordt ingezet of performance omdat we de gebruiker super relevantie kunnen aanbieden wat dus ten koste gaat van privacy.

Een aanname is; door dat we de user minder relevantie kunnen bieden we het display landschap meer gaan zien als een kanaal voor high-impact, bereik, viewabilty. En dit hangt natuurlijk samen met een grote dosis creativiteit, empathie, het concept en het te produceren assets.

Performance vs High-impact;

Andere metrics zullen leidend worden, zoals viewabilty, bereik, awareness & engagement. Deze metrics worden voornamelijk gemeten voor branding en high impact campagnes. En bij High-impact denk ik aan de grote dosis creativiteit. Denk aan video of hoge waarde van interactie. Het bepalen van KPI’s hangt samen met de creativiteit. Daarnaast bepalen de (technische) formats de kaders van het creatieve proces. Kaders zijn nodig om het proces efficiënt en effectief te laten verlopen.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.