Grafisch ontwerp 2.0 (Graphic design)

Als ik vertel dat ik grafisch ontwerper ben, dan hebben mensen in mijn omgeving het idee dat ik alleen met drukwerk bezig ben, zoals visitekaartjes, boeken & logo’s. Ik probeer dan uit te leggen dat dit tegenwoordig niet meer het geval is en dat ik veel online content creëer en bijvoorbeeld infographics ontwerp. Grafisch ontwerp is deze dagen zo veel meer dan dat. Langzaam verdwijnt de term grafisch vormgever/ontwerper. Wanneer je kijkt naar vacatures zijn er vele HR medewerkers die aan het stoeien zijn met termen zoals visual designer, content designer, motion designer of zelfs webdesigner. Het betekent overigens niet dat iedere grafisch ontwerper hier geschikt voor is. Iedere grafisch ontwerper heeft zijn eigen talenten. Wanneer men specifiek op zoek is naar een grafisch ontwerper, dan zul je de engelse variant van grafisch ontwerper vaker tegenkomen; Graphic design. Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel, namelijk; informatie/content overzichtelijk en aantrekkelijk maken.

Naast ontwerpen en concepten bedenken zijn we tegenwoordig ook veel meer bezig met business & marketing. Design en business staan veel dichter bij elkaar dan we soms denken. Sterker nog, we kunnen niet zonder elkaar. De term Design thinking heb je vast wel eens horen vallen. Design thinking is een proces dat balans creëert tussen business en design. Samenwerken is hierbij het sleutelwoord. Kijk naar bedrijven op Silicon Valley, de CEO’s hanteren het proces; Design Thinking. Tegenwoordig zijn vele start-ups opgericht door designers. Dus wanneer je denkt dat design niet belangrijk is.. kijk naar Apple, Facebook & Instagram. Graphic designer 2.0 = een doener, business developer, creatief marketeer, innovatief designer gericht op technologie.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.